NÁKUP JÍZDENKY

Nápovědu naleznete po klepnutí na tlačítko ☰ Více, odkaz Nápověda, kapitola Jízdenky.

Na webu IDOS.cz v mobilním zařízení i v mobilní aplikaci Jízdní řády IDOS lze zakoupit jízdenky na místenkové autobusové spoje a na některé vlaky. A to vždy na spoje, u kterých dopravce nepožaduje povinně tisk jízdenky. U vybraného spojení, které obsahuje alespoň jeden takový spoj, se dole zobrazuje tlačítko „Koupit Jízdenku“ nebo tlačítko se symbolem košíku. Může to tedy být více jízdenek na jednotlivé spoje, jedná-li se o spojení s přestupem. A naopak na některé spoje ze spojení jízdenky zakoupit jít nemusí. Systém nabídne i možnost vyhledat rovnou cestu zpět.      
Jízdenky nelze zakoupit telefonicky ani e-mailem.      
Na webu IDOS.cz ani v mobilní aplikaci nelze zakoupit žádné časové jízdenky, kupóny apod. Také nelze zakoupit jízdenky pro zvířata a ani nelze zaplatit za zavazadla. Co se týče nákupu jízdenky pro kolo, podrobnější informace naleznete ZDE.

Cestující se při nástupu do autobusu nebo při kontrole jízdních dokladů ve vlaku prokazuje e-jízdenkou zobrazenou na displeji elektronického zařízení a případně dokladem potvrzujícím nárok na slevu. Při nákupu jízdenky v mobilním zařízení je po zaplacení košíku jízdenka okamžitě vystavena ve stejném zařízení v IDOSu na stránce Jízdenky (viz tlačítko “Jízdenky” ve spodní liště). Zde zobrazený “Detail jízdenky” lze použít k odbavení v autobusu nebo vlaku. Také lze zobrazit PDF soubor s e-jízdenkou, zaslaný po zaplacení na e-mail. 
Pouze v případech, kdy je to na PDF e-jízdence výslovně uvedeno nebo se jedná o e-jízdenku na vnitrostátní spoj Českých drah, je přípustné i odbavení cestujícího pouze se znalostí kódu pro odbavení e-jízdenky a případně dokladem potvrzujícím nárok na slevu.
U e-jízdenek Integrovaných dopravních systémů (DÚK, IDOS JMK) je nutné zobrazit QR kód v nainstalované aplikaci IDOS. Ten se zobrazí jen v době platnosti jízdenky. Snímky obrazovky nejsou a nebudou při odbavení akceptovány, jízdenku nesdílejte.
Vždy je přípustné odbavení s vytištěnou PDF e-jízdenkou v nezměněné velikosti na papíře ve formátu A4, vyjma jízdenek Integrovaných dopravních systémů.

Platba probíhá mimo systém IDOS.cz a musí být potvrzena v limitu 12 minut. Ten běží od okamžiku klepnutí na tlačítko “Zaplatit”. Pro zaplacení obsahu košíku lze vybrat z těchto druhů plateb:
Google Pay/Apple Pay - platba pomocí platebních karet uložených v účtu Google/Apple. Po kliknutí na tlačítko "Zaplatit" a přihlášení se do účtu Google/Apple lze vybrat uloženou kartu. 
Platební karta - platební brána ČSOBeAPI umožňuje platby tuzemskými i zahraničními kartami asociací VISA a MasterCard.
Platba on-line převodem z účtu pomocí internetbankingu bank, jejichž tlačítka jsou v nabídce zobrazena. Platby zprostředkovává platební brána PayU. Zde se přihlásíte do internetbankingu banky s vaším účtem a potvrdíte předvyplněný bankovní příkaz, který se vám zobrazí.
Po zadání požadovaných údajů a autorizaci platby provede platební brána automatické přesměrování do e-shopu IDOS.cz (k „obchodníkovi“). V tom okamžiku je teprve platba košíku potvrzena a následně okamžitě vydána jízdenka. Po autorizaci platby je tedy třeba se vrátit do okna s platební bránou, aby došlo ke korektnímu přesměrování zpět do obchodu.
 

Při nákupu jízdenky v mobilním zařízení je po zaplacení košíku jízdenka okamžitě vystavena ve stejném zařízení v IDOSu na stránce Jízdenky (viz tlačítko “Jízdenky” ve spodní liště). Zde zobrazený Detail jízdenky lze použít k odbavení v autobusu nebo vlaku. 
Jízdenka je vždy zároveň zaslána ve formátu PDF na e-mailovou adresu zadanou při nákupu. Toto PDF lze použít k odbavení v autobusu nebo vlaku a slouží také jako daňový doklad. Pro jízdenky Integrovaných dopravních systémů (DÚK, IDS JMK) toto neplatí – na e-mail se zasílá pouze daňový doklad a k odbavení je nutné použít QR kód v nainstalované aplikaci IDOS.
Pokud byla jízdenka zakoupena přihlášeným uživatelem, může být zobrazena na uvedené stránce Jízdenky v jakémkoliv zařízení, do kterého se uživatel přihlásí stejným způsobem jako při nákupu. Toto opět neplatí pro jízdenky Integrovaných dopravních systémů (DÚK, IDS JMK) – s těmi se lze odbavovat pouze stejným zařízením, ve kterém byly zakoupeny. 

Jízdenka je většinou zároveň místenkou a nákup je tedy spojen s rezervací sedadla (kromě jízdenek Českých drah, viz níže).
Jestliže dopravce vybraného spoje umožňuje nákup jízdenky na konkrétní sedadlo, lze ho během nákupu změnit na stránce Souhrn jízdenek klepnutím na odkaz “Upravit” vedle zobrazeného čísla sedadla, které přednastavil systém automaticky.
Jestliže dopravce neumožňuje při nákupu na IDOS.cz výběr konkrétního sedadla, není v Souhrnu jízdenek číslo sedadla zobrazeno. Pak je buď uvedeno až na zakoupené jízdence a dopravce přidělil toto konkrétní sedadlo cestujícímu, anebo na ní uvedeno není a dle podmínek dopravce bude přiděleno až při nástupu do autobusu/vlaku, případně je možno obsadit některé volné sedadlo.
Při nákupu jízdenek na spoje Českých drah je standardní nákup nastaven s výběrem Bez místenky a výběr sedadla/sedadel se provádí opět na stránce Souhrn jízdenek klepnutím na odkaz “Upravit” vedle nápisu Bez místenky a navolením požadovaného výběru: “Místo automaticky” (přidělí ho po zaplacení jízdenky dopravce, nikoliv IDOS.cz) nebo "Místo vybrat z plánku“. U povinně místenkovaných spojů Českých drah je místo přiděleno automaticky dopravcem a pak je lze případně stejným postupem před zaplacením změnit, pokud to dopravce umožňuje.
Po zaplacení jízdenky není možné sedadlo nijak měnit.

V případech, kdy nám dopravci umožnili přímý prodej jízdenek, se vedle tlačítka "Do košíku" nebo tlačítka se symbolem košíku zobrazuje cena jízdenky nebo jízdenek na konkrétní vyhledané spojení. Cena je kompletní za všechny spoje ze spojení, na které je možné jízdenku nebo jízdenky zakoupit. Tuto cenu je možné ovlivnit nastavením parametrů cestujícího/cestujících (věk, slevový průkaz) v dalším kroku na stránce Cestující.
Veškeré ceny si stanovují dopravci a mohou se v čase měnit dle dne jízdy, zbývajícího času do odjezdu nebo zaplněnosti spoje. Systém IDOS.cz získává aktuální cenu jízdenky v okamžiku vyhledání spojení přímo z rezervačního systému příslušného dopravce a nemůže ji nijak ovlivnit.

Zakoupená jízdenka je platná pouze na spoj, datum a čas, který je na ní uveden a na jiný spoj ji použít nelze. Jen dopravce České dráhy umožňuje použít vnitrostátní jízdenku ČD na další (nikoliv dřívější) spoj Českých drah v době platnosti jízdenky, ale pouze v případě, že na jízdence není pro příslušnou trasu uveden Povinný vlak. Jízda musí být započata v první den platnosti jízdenky.  
Pokud zakoupíte jízdenku OneTicket, neváže se na konkrétní spoj, ale můžete si libovolně vybrat spoj v rámci platnosti jízdního dokladu. OneTicket platí napříč dopravci zapojenými do Systému Jednotného Tarifu (SJT). Více informací naleznete na webu OneTicket (https://oneticket.cz).  
 

Předprodejní období si stanovují jednotliví dopravci a jsou různá - počínaje 15 dny před odjezdem a konče několika měsíci před odjezdem spoje. Pro ukončení předprodeje není žádný stanovený limit – dojde k němu ve chvíli, kdy ho ukončí samotný dopravce. Možnost nákupu jízdenky ověřuje systém IDOS.cz on-line v okamžiku vyhledání spojení a pak se pod vyhledaným spojením buď zobrazí nebo nezobrazí tlačítko „Koupit Jízdenku“ (mobilní web IDOS.cz) nebo tlačítko se symbolem košíku (mobilní aplikace IDOS). 
 

V průběhu nákupu, je nutné na stránce Cestující klepnutím na šedý řádek každé cestující osoby vybrat věkovou kategorii. Přes odkaz "Slevové průkazy" lze pak vybrat případně slevový průkaz, pokud jím příslušný cestující disponuje. Lze vybrat pouze z průkazů v nabídce. Pokud dopravce příslušného spoje takto navolenému cestujícímu poskytuje slevu, je přidělen automaticky příslušný tarif a cena, které se pak zobrazí v dalším kroku na stránce Souhrn Jízdenek. Zaškrtnutí příslušného Slevového průkazu tedy neznamená automaticky jeho využití.

Na webu IDOS.cz v mobilním zařízení i v mobilní aplikaci IDOS lze zakoupit jízdenky na místenkové autobusové spoje a na některé vlaky. A to vždy na spoje, u kterých dopravce nepožaduje povinný tisk jízdenky. U vybraného spojení, které obsahuje alespoň jeden takový spoj, se dole zobrazuje tlačítko „Koupit Jízdenku“ nebo tlačítko se symbolem košíku.
Možnost nákupu jízdenky ověřuje systém IDOS v okamžiku vyhledání spojení on-line v rezervačním systému příslušného dopravce a pak buď zobrazí nebo nezobrazí uvedené tlačítko.
Pokud u příslušného spojení žádné tlačítko není, nelze na uvedený spoj nebo spoje jízdenku zakoupit. Buď proto, že příslušný dopravce neumožňuje nákup v systému IDOS.cz. Nebo se jedná o spoj, u kterého dopravce výslovně požaduje mít jízdenku vytištěnou. Nebo je nastavené datum odjezdu mimo předprodejní období nastavené dopravcem, na nákup je ještě brzo a jízdenku půjde zakoupit později. V takovém případě lze zadat nějaké blízké datum odpovídající požadovanému dni v týdnu, vyhledat spojení znovu a ověřit si možnost předprodeje.

Zda se jízdenka na příslušný spoj prodává na konkrétní jméno, si určuje sám dopravce. Pokud dopravce požaduje uvedení jména na jízdence, je to povinný údaj, jméno musí souhlasit s jménem cestujícího a tato jízdenka je nepřenosná.
Jméno cestujícího/cestujících se zadává během nákupu na stránce Cestující
Při nákupu jízdenky na spoje některých dopravců pro více cestujících najednou je na zakoupené hromadné jízdence uvedeno pouze jméno prvního cestujícího. 
U Českých drah platí jízdenka pouze ve spojení s dokladem totožnosti cestujícího, jehož jméno je uvedeno na jízdence.  
V případě jízdenek na spoje RegioJet po České republice, případně do blízkého zahraničí (Slovensko, Rakousko) jméno cestujícího nemusí souhlasit se jménem uvedeným na jízdence.

Do košíku lze vložit neomezený počet jízdenek, ale vždy pro max. 6 cestujících na jedno spojení. V případě potřeby je pak nutné nákup/y opakovat.  
Pokud se jedná o jízdenku na spoj Českých drah, lze hromadnou jízdenku pro větší množství osob najednou zakoupit v e-shopu Českých drah na adrese https://www.cd.cz/eshop/

Musím se při nákupu přihlásit?

Nákup pod přihlášením doporučujeme, ač není povinné. Pokud budete nákupy provádět jako přihlášení uživatelé, uvidíte své zakoupené jízdenky na IDOS.cz na stránce Jízdenky na jakémkoliv zařízení, na kterém se do aplikací IDOS přihlásíte – tedy např. i na webu IDOS.cz v počítači nebo v mobilní aplikaci Jízdní řády IDOS. To může usnadnit jak odbavení/kontrolu jízdenky, tak případné vracení jízdenky.  
Registraci do IDOS.cz lze provést na stránce Přihlášení (☰ Více – Přihlásit se >). Další informace k registraci naleznete ZDE.   
Registrace může být nahrazena přihlášením se účtem ze sociální sítě Facebook, účtem Google nebo Apple. V takovém případě IDOS.cz neshromažďuje žádná osobní data uživatelů, ale přebírá je z těchto služeb.

České dráhy umožňují dodatečné zakoupení místenky v jejich e-shopu (https://www.cd.cz/eshop/).

V systému IDOS.cz nelze jízdenky žádným způsobem rezervovat, lze je pouze zakoupit.

PDF jízdenku zaslanou po zaplacení e-mailem lze použít jako daňový doklad pro uplatnění v účetnictví a pro odpočet DPH. Jízdenka vydaná v aplikaci IDOS.cz splňuje náležitosti zjednodušeného daňového dokladu dle zákona o DPH č. 235/2004 v platném znění.  Žádný jiný doklad (fakturu) proto vystavit nelze.

Podmínky pro vrácení e-jízdenky jsou stanoveny příslušným dopravcem a jsou uváděny již před zaplacením e-jízdenky na stránce Souhrn jízdenek v odkazu "Přepravní podmínky“ pod názvem tarifu příslušné jízdenky. U autobusových spojů je zde informace uvedena obvykle ve tvaru výše srážky/doba do odjezdu v hodinách, do kdy dopravce umožňuje provést vrácení. 
Systém IDOS.cz nemá na tyto podmínky žádný vliv.
Po zakoupení e-jízdenky jsou podmínky vracení uvedeny opět v odkazu “Přepravní podmínky” v Detailu jízdenky na stránce Jízdenky a také v PDF souboru zakoupené e-jízdenky. Výjimkou je dopravce České dráhy, kde jsou podmínky vracení uvedeny na webu dopravce - vnitrostátní jízdenky lze vracet do 15 minut před začátkem platnosti dokladu bez srážky a mezinárodní jízdenky s maximální srážkou 3 € za osobu nejpozději do 24:00 dne před odjezdem prvního vlaku ze spojení. Některé jízdenky ČD dopravce vrátit neumožňuje (a na nich je to uvedeno).
Jízdenky OneTicket lze vracet do 15 minut před odjezdem prvního vlaku ze spojení.

Pokud příslušný dopravce povoluje pouze nákup místenky, jízdné se platí u řidiče. Týká se to spojů, které dopravce zařadil do nějakého integrovaného dopravního systému, což umožňuje cestujícímu využití předplaceného jízdného v rámci takového systému. Může u řidiče předložit kartu opravňující jízdě v příslušných (zakoupených) tarifních pásmech. 
Jestliže cestující takovou kartu nemá, zaplatí jízdné řidiči. 
Každopádně nákupem takové místenky na IDOS.cz má cestující zajištěno sedadlo a přednostní právo nákupu jízdenky.

Veškerá komunikace s vaším prohlížečem probíhá vždy šifrovaně, přes protokol HTTPS. Platba je zabezpečena pomocí protokolu 3D Secure. Pro platby využíváme systémy renomovaných společností - platební bránu ČSOB eAPI pro platby kartou a platební bránu PayU pro platby rychlým převodem. Pro dokončení platby jste svoji bankou vyzváni k autorizaci platby. Údaje platebních karet ani účtů nemá e-shop IDOS.cz k dispozici, z platební brány dostává pouze potvrzení o provedení platby, případně o jejím zrušení či zamítnutí. 

Studenti do 26 let mohou na vnitrostátních linkách jezdit se slevou 50 %, nárok se prokazuje studentským průkazem ISIC nebo Žákovským průkazem ČR nebo Potvrzením o studiu SR. Proto je při nákupu jízdenky nutné na stránce Cestující klepnutím na šedý řádek takové cestující osoby nastavit správný věk a přes odkaz “Slevové průkazy” vybrat alespoň jeden z výše uvedených průkazů, jestliže jím cestující disponuje. Pokud dopravce vybraného spoje takto navolenému cestujícímu poskytuje slevu, je přidělen automaticky příslušný tarif a cena. Zaškrtnutí příslušného Slevového průkazu tedy neznamená automaticky jeho využití. 

Jízdenky zakoupené v e-shopu IDOS.cz nelze na In karty přidat.
 

Na webu IDOS.cz ​​ani v mobilní aplikaci IDOS nelze provádět objednávky přepravy skupin. Lze pouze zakoupit jízdenky. Do košíku lze vložit jízdenky pro max. 6 cestujících na jedno spojení. V případě potřeby je pak nutné nákup/y opakovat.  
Pokud se jedná o spoj Českých drah, objednávku přepravy skupiny (20 a více) lze provést na webu dopravce na adrese https://www.cd.cz/objednavka-cesty-skupiny/.

K prokázání nároku na slevu pro osobu s osvědčením invalidity 3. stupně slouží speciální QR kód, o který se žádá na České správě sociálního zabezpečení.

Na IDOS.cz záměrně nelze zakoupit jízdenku za 0 Kč ani samotnou místenku na spoj Českých drah. Proto není karta IN100 v seznamu použitelných slevových průkazů.

Pokud chcete získat jízdenku pro průvodce držitele průkazu ZTP/P, která je za 0 Kč, je nutno ji zakoupit současně s alespoň jednou jízdenkou pro držitele průkazu ZTP/P. Jízdenku tedy vraťte a zakupte obě jízdenky najednou. Informace o vrácení naleznete ZDE.

NÁKUP JÍZDENKY