VRÁCENÍ JÍZDENKY

V případě, že budete vracení provádět ve stejném mobilním zařízení, kde byl proveden nákup, můžete jízdenku vrátit tlačítkem "Vrátit jízdenku" v Detailu jízdenky na stránce Jízdenky, zobrazí-li se vám na uvedené stránce vaše zakoupená jízdenka. Na stránku Jízdenky je možné se přepnout klepnutím na tlačítko "Jízdenky“ ve spodní liště.        
Jízdenku zakoupenou určitým přihlášeným uživatelem lze vrátit pouze stejným přihlášeným uživatelem a vždy to lze jednoduše udělat přes to tlačítko bez nutnosti vyplňovat kód do formuláře.       
E-jízdenku je možné s odpovídající srážkou a v časovém termínu do odjezdu spoje vrátit také prostřednictvím webu IDOS.cz na adrese idos.cz/jízdenky v příslušném formuláři zadáním jejího jedinečného Kódu IDOS.cz ve tvaru: XXXX-XXXX-XXXX. Tento kód je vždy uveden v textu e-mailu s jízdenkou a v názvu PDF souboru jízdenky. Kód IDOS.cz je uveden i přímo v PDF souboru jízdenky (toto neplatí pro jízdenky na spoje dopravce České dráhy).         
Jízdenku Českých drah můžete vrátit také přímo v eShopu ČD (https://www.cd.cz/eshop/vraceni-a-vymena/) pomocí šestimístného kódu jízdenky uvedeného na jízdence (kód transakce).

Podmínky pro vrácení e-jízdenky jsou stanoveny příslušným dopravcem a jsou uváděny již před zaplacením e-jízdenky na stránce Souhrn jízdenek v odkazu "Přepravní podmínky“ pod názvem tarifu příslušné jízdenky. U autobusových spojů je zde informace uvedena obvykle ve tvaru výše srážky/doba do odjezdu v hodinách, do kdy dopravce umožňuje provést vrácení. 
Systém IDOS.cz nemá na tyto podmínky žádný vliv.
Po zakoupení e-jízdenky jsou podmínky vracení uvedeny opět v odkazu “Přepravní podmínky” v Detailu jízdenky na stránce Jízdenky a také v PDF souboru zakoupené e-jízdenky. Výjimkou je dopravce České dráhy, kde jsou podmínky vracení uvedeny na webu dopravce - vnitrostátní jízdenky lze vracet do 15 minut před začátkem platnosti dokladu bez srážky a mezinárodní jízdenky s maximální srážkou 3 € za osobu nejpozději do 24:00 dne před odjezdem prvního vlaku ze spojení. Některé jízdenky ČD dopravce vrátit neumožňuje (a na nich je to uvedeno).
Jízdenky OneTicket lze vracet do 15 minut před odjezdem prvního vlaku ze spojení.

Jízdenky nelze vracet po čase odjezdu spoje dle jízdního řádu. V takovém případě je lze pouze reklamovat. Informace o reklamaci naleznete ZDE
Pouze dopravce České dráhy umožňuje použít vnitrostátní jízdenku na další spoj Českých drah, ale jedině v případě, že na jízdence není pro příslušnou trasu uveden Povinný vlak. Jízda musí být započata v první den platnosti jízdenky.

Po čase pravidelného odjezdu spoje nelze jízdenky vracet, takže v případě nestihnutí spoje jízdenka propadá. Pouze dopravce České dráhy umožňuje použít vnitrostátní jízdenku na další spoj Českých drah v době její platnosti, ale pouze v případě, že na jízdence není pro příslušnou trasu uveden Povinný vlak. Jízda musí být započata v první den platnosti jízdenky. 

Po čase pravidelného odjezdu spoje nelze jízdenky vracet. Lze je pouze, za určitých podmínek, reklamovat. Informace o reklamaci naleznete ZDE.

Pokud jste provedli další nákup jízdenky na stejný spoj, tak České dráhy umožňují vrátit jízdenku i po standardním termínu pro vrácení (což je u ČD vnitrostátních jízdenek do 15 minut před odjezdem spoje) a když prokážete, že jste si koupili duplicitní jízdenku na tu stejnou cestu, tak vám vrátí peníze. 
Na stránce e-shopu Českých drah (https://www.cd.cz/eshop/vraceni-a-vymena/) zadejte šestimístný kód jízdenky (kód transakce), která nebyla skutečně použita a e-mailovou adresu, na kterou byla jízdenka zakoupena. Následně zvolte důvod vrácení jízdenky - „ostatní“. Popište situaci, uveďte i kód té druhé skutečně použité jízdenky (případně ji přiložte) a požádejte o vrácení peněz za nepoužitou jízdenku.

Vrácení jízdenky je nevratný proces. Vrácená jízdenka je neplatná a nelze ji žádným způsobem obnovit.

Znamená to, že byl kód zadán chybně. Při vracení se zadává Kód IDOS.cz ve tvaru XXXX-XXXX-XXXX. Tento kód je vždy uveden v textu e-mailu s jízdenkou a v názvu PDF souboru jízdenky. Kód IDOS.cz je uveden i přímo v PDF souboru jízdenky (toto neplatí pro jízdenky na spoje dopravce České dráhy).
Pozor také na záměnu znaků jako je písmeno O a číslice 0, písmeno I a číslice 1, písmeno S a číslice 5, písmeno B a číslice 8, apod.

Pravidla vracení se vždy řídí přepravními podmínkami jednotlivých dopravců.
Rozdělené jízdenky pro cestu Tam a Zpět dopravce České dráhy jde v rámci IDOS.cz vrátit pro každý směr zvlášť, při odbavení síťovým dokladem (například celodenní jízdenkou) lze tento vrátit pouze celý, před začátkem jeho platnosti.
Zpáteční jízdní doklad Systému jednotného tarifu (OneTicket) jde v rámci IDOS.cz vrátit pouze celý, tedy cestu Tam a Zpět vždy dohromady a to před začátkem platnosti příslušného dokladu.
U obousměrné jízdenky se zvýhodněným obousměrným tarifem vydávané na vybrané autobusové dopravce, která má jeden odbavovací kód pro oba směry jízdy, cestující vrací obvykle oba směry současně, ale lze u této jízdenky vrátit i jen jeden ze směrů. Vrácení je umožněno vždy jen v stanoveném časovém předstihu před odjezdem spoje ve směru, který chcete vrátit. Když vrátíte pouze jeden směr a výjezdní čas nevráceného směru je v budoucnu, tak Vám e-shop zašle novou e-jízdenku jen pro nevrácený směr cesty s novým odbavovacím kódem a už beze slevy za obousměrnost. Vrácená částka za vrácení jen jednoho směru z obousměrné jízdenky odpovídá zaplacené zlevněné ceně a je vždy nižší, než cena jízdenky pro jednotlivý směr. 

Pouze dopravce České dráhy umožňuje vrátit jízdenku i po termínu pro vrácení (což je u ČD vnitrostátních jízdenek do 15 minut před začátkem platnosti dokladu) a pokud prokážete, že jízdenku nevyužily všechny osoby, měl by dopravce adekvátní část jízdného vrátit. Musíte si tedy od průvodčí/ho vyžádat potvrzení o nevyužití části jízdenky. 
Potom na stránce e-shopu Českých drah (https://www.cd.cz/eshop/vraceni-a-vymena/) zadejte šestimístný kód jízdenky a e-mailovou adresu, na kterou byla jízdenka zakoupena. Následně zvolte důvod vrácení jízdenky - „ostatní“. Uveďte, že jízdenku nevyužily všechny osoby a přiložte potvrzení od průvodčí/ho o nevyužití části jízdenky. A požádejte o vrácení peněz za nevyužitou část jízdenky.

Jízdenku pro více cestujících lze vrátit pouze celou, není možné odebírat jednotlivé cestující.

VRÁCENÍ JÍZDENKY